Kancelář: Volyňská 20, 100 00 Praha 10
Úřední hodiny: pondělí a středa, 8:00 - 15:00
Č. účtu: 1766 806 504/0600
E-mail: kancelar@spolecnost-parkinson.cz
Telefon: (+420) 272 739 222
EPDA Facebook

20 minut denně chůze pro zdraví

Vydáno: 15.7.2017, 11:00
Rubrika: Zlín, AKCE | komentáře (1)

20 minut denně chůze pro zdraví

 

Do projektu zlínského klubu se může zapojit každý a všude. Vytiskněte si formulář a zaznamenávejte si chůzi každý den.V listopadu uveřejníme v časopise Parkinson kratičké příběhy vás, chodců, pokud pošlete do redakce či do zlínského klubu fotografii.

FORMULÁŘ

Zlínský klub v pohybu

Hlavní poslání klubů je zcela jistě pravidelná pohybová aktivita. Nedílnou součástí jsou společenské události – posezení u příležitosti narozenin, Vánoc či Velikonoc, návštěvy výstav a divadla. Pohyb a společenská událost se mohou také příjemně prolínat. Sem bych zařadila naše „Parkiminibály“. Letos jsme v červnu pořádali již 4. v pořadí. Sešli jsme se 3. června v sále otrokovické sokolovny v počtu necelých 50 osob. Kromě pořádajícího zlínského klubu k nám přijeli přátelé z Uh. Hradiště – tentokrát mikrobusem -, z Parkinson Slovácko a tradičně Zdeněk Sodomka z Chrudimi. Další milou návštěvou byl Jirka Šindler z Prostějova, kterého jsme "přichýlili" do našeho klubu. Bavili jsme se výborně. Domácí zahájili akci vystoupením, náš nový člen Jirka – taneční mistr – nás naučil kroky tanců blues a waltz, vyřádili jsme se na pestrou škálu hitů od Larsena – Jardy Špačka a také jsme hodovali u plných stolů. Mrzí nás, že většina parkinsoniků dává přednost soutěžení a přirozený zdravý pohyb – tanec – nevyzkouší. Třeba příště. Moc děkujeme za skvělé zázemí na otrokovické sokolovně – hlavně Aleně Ježové, pak také Penziónu u sokolovny – ubytování pro přespolní bylo doslova u nosu v sousední budově. Na viděnou na Parkiminibálu 2018.

Docházkový tělocvik máme pravidelně 1x týdně. Střídáme vybavenou tělocvičnu s místností se židlemi. Pokaždé na úvod hodiny uvolníme ztuhlé klouby a obratle na páteři. Připomínám, že naše páteř se umí hýbat sedmero pohyby – předklon, záklon, úklon vlevo, úklon vpravo, rotace vlevo, rotace vpravo a kroužení. Pak následuje cvičení na balančních podložkách, s overbally, s posilovacími pásy, na židlích nacvičujeme chůzi podle PaedDr. Olgy Chválové. Nechybí relaxace ani energetická cvičení. Mí cvičenci dělají velké pokroky a také účast na hodinách je početná. Sejde se nás pokaždé okolo dvaceti a někdy i přes dvacet.

Do pravidelného pohybu můžeme zařadit i naši účast na projektu, do kterého jsme zapojili i zlínskou veřejnost. Název „Dvacet minut denně chůze pro zdraví“ již napovídá, o co se jedná. Projekt bude probíhat po celý rok 2017. Jeho cílem je propagovat chůzi jako formu nejzdravějšího pohybu. Jde o to, abychom si našli každý den alespoň 20 minut času, kdy vykročíme svižným krokem – s holemi na Nordic Walking či trekingovými, ale také bez nich – a vydržíme alespoň 20 minut. Samozřejmě vždy bereme ohled na své možnosti, na své zdraví. Pokud se již vyskytují problémy s oběhovým či pohybovým systémem, tak nejdříve svůj záměr konzultujeme s lékařem.

Co nám chůze přináší?

  • posílení kardiovaskulárního systému, posílení srdečního svalu
  • zlepšení činnosti dýchacích orgánů
  • zpomalení procesu arteriosklerózy, snížení celkového cholesterolu, zvýšení frakce HDL cholesterolu, která rozpouští cholesterolové usazeniny v cévách
  • příznivě působí na tvorbu hormonů
  • prevenci civilizačních chorob – obezita, ischemická choroba srdeční, náhlé příhody mozkové a srdeční, neurózy, diabetes, osteoporóza
  • pohyb vyživuje ploténky a klouby, ty pak zůstávají déle funkční (nemají cévní zásobení, vyživují se nasáváním živin – pohybem, stlačování, uvolnění), posiluje svaly
  • zvýšení sebevědomí a duševní rovnováhy, přináší radost z pohybu, ze života, je účinná proti depresím, odbourává stres
  • zlepšuje metabolismus, vyplavuje škodlivé látky z těla ven
  • udržení v kondici do vysokého věku, máme více energie a vše jde snáze, omlazení, dostatek kyslíku v buňkách
  • uvědomění si těla a posílení imunity

Jak se do projektu zapojit? Budete potřebovat 3 pastelky nebo fixy v barvách zelené, modré a červené. Den, ve kterém jste byli úspěšní vybarvíte zeleně, pokud nastaly objektivní příčiny (např. nemoc, rodinná událost, …), tak použijete modrou barvu a den, kdy jste lenošili, vybarvíte červeně. Vyplněné formuláře můžete zaslat na mou zlínskou adresu: Dolní 2952, 760 01 Zlín, příp. naskenovat a poslat na e-mail: pk-zlin@spolecnost-parkinson.cz Ke konci roku bude projekt vyhodnocen. Největší odměnou pro vás bude zlepšení zdraví a spokojenost sami se sebou.

Pravidelnou pohybovou aktivitou je také logopedie. Vždyť rozhýbáváme nejenom mimické svaly ale i mozkové buňky. Členové našeho klubu si hodiny logopedie velmi oblíbili a s nimi i naši logopedku Mgr. Adinu Julinovou. I tady je účast hojná – 15-18 osob.

Ing. Zdenka Kymlová

předsedkyně a cvičitelka PK Zlín

FORMULÁŘ

Společnost Parkinson, z. s. 

Adresa: Volyňská 933/20, 100 00 Praha 10

Telefon: 272 739 222, 774 443 561

e-mail: kancelar@spolecnost-parkinson.cz

č. účtu: 1766806504 / 0600 MONETA Money Bank Praha
IČ: 60458887
reg. pod č. zn. L 6265 u Městského soudu v Praze